درایر جذبی ( دیسکانت )

خشک کن جذبی یا دیسکانت، دارای دو مخزن برج شکل است که در آنها مواد جذب کننده رطوبت (آلومینا اکتیو یا سیلیکا ژل) وجود دارد، این مواد دارای سطوحی با تخلخل زیاد است که رطوبت در این حفره های میکرونی به دام افتاده و جذب می گردد.

کاربرد درایر جذبی غالبا در فضا های است که دمای هوا در آنها تا حدود -40 درجه سانتی گراد کاهش می یابد و طبیعتا درایر های تبریدی در این مکان ها کارائی خود را از دست می دهند. محدوده کاری درایر جذری در نقطه شبنم های +3 درجه تا -70 سانتیگراد است و از لحاظ کارایی، هوای خروجی از درایر جذبی 35 برابر از هوای خروجی درایر تبریدی خشک تر می باشد.

از دیگر مزیت های درایر های جذبی هزینه تعمیر و نگهداری بسیار ناچیز در آنها است و به عبارتی دیگر Maintenance Free می باشند.

مشخصات فنی درایر جذبی

لازم به ذکر است که همیشه یکی از دو برج درایر جذبی، در مدار فعال می باشد و عمل جذب تا زمانی ادامه پیدا می کند که مواد جاذب رطوبت کاملا اشباع شوند، سپس برج به فاز ریکاوری و احیاء وارد می گردد و برج دوم فعال می شود و این روند به صورت دائم انجام می پذیرد.

در صورتی که گفته می شود نقطه شبنم 3 درجه باشد یعنی اینکه تا وقتی که دمای هوای فشرده به 3 درجه سانتیگراد نرسد نقطه شبنم تشکیل نمی گردد و در این دما رطوبت هوا برای تامین هوای جک های پنوماتیک مناسب می باشد.

درایر جذبی ABSORBTION DRYER توانایی عملکرد در دما های منفی صفر را دارد و عموما از دو برج که محتوی سیلیکاژل یا آلومینا اکتیو هستند تشکیل شده که یکی از برج ها در حالت جذب و دیگری در حال احیا می باشد و این مجموعه به وسیله یک تابلو برق کنترل می گردد.

درایر جذبی مناسب چه نوع آب و هوایی است؟

درایر جذبی عموما در شرایطی که دمای هوا به پایین تر از -40 درجه می رسد استفاده می گردد و علتش این است که در این دما دیگر درایر تبریدی کارایی نداشته و جایگزین آن درایر جذبی می باشد.

مزیت درایر جذبی نسبت به درایر تبریدی

همانطور که می دانیم برای تولید هوای فشرده خشک و بدون رطوبت از درایر دیسکانت یا جذبی و درایر تبریدی استفاده می گردد.

در صورتی که دمای محیط دائما بالای صفر باشد می توان از درایر دیسکانت یا درایر تبریدی استفاده نمود ولی اگر محیط مورد نظر دارای دمای زیر صفر باشد و یا اینکه نقطه شبنم در آن شرایط زیر صفر درجه باشد الزما از خشک کن جذبی استفاده می گردد.

در زمان استفاده از درایر تبریدی نقطه شبنم 3 درجه سانتیگراد می باشد و در فشار 7 بار در این وضعیت مقدار رطوبت موجود در هوا 0.7 گرم در متر مکعب است. این در حالی است که در زمان استفاده از درایر جذبی نقطه شنبم حدود -40 سانتیگراد می باشد و در فشار 7 بار در این وضعیت مقدار رطوبت موجو در هوا 0.02 گرم در متر کعب است.

با این تعاریف می توان نتیجه گیری کرد که درایر تبریدی تقریبا هوا را خشک می کند در حالیکه در درایر دیسکانت نسبت خشک کردن هوا بسیار بیشتر می باشد (تقریبا 35 برابر درایر تبریدی). لازم به ذکر است که هم درایر جذبی و هم درایر تبریدی احتیاج به نصب میکرو فیلتر و تله آبگیر دارند.

مزایای درایر جذبی

  • رطوبت زدایی و ایجاد هوای کاملا خشک (رطوبت کمتر از 0.003 PPM)
  • مجهز به سیستم کنترلر، نمایشگر و شیر برقی
  • مواد جاذب با کیفیت و بهترین برند های موجود در بازار و افزایش طول آنها به وسیله سیستم ریکاوری مناسب.
  • مخازن حاوی مواد جاذب مطابق با استاندارد های ASME و API
  • در مدل های هیتر دار، وجود هیتر با راندمان بالا و مصرف انرژی بسیار پایین

جهت سفارش محصول از طریق واتساپ اقدام نمائید.

 

این محصول را به اشتراک بگذارید